De Botterwerf – een juiste mix van 'cool' en 'cosy'

Een goed logo is als een mooi liedje, een verrukkelijk bord eten, een heerlijk biertje of een prachtige botter. Je hoeft geen designer, muzikant, chef-kok, brouwer of timmerman te zijn om te voelen dat het 'goed' is. Je weet niet precies waarom maar je weet het wel zeker; dit is vakwerk. En daar zijn creatieve vakmensen voor nodig… 

Het tweede horecaconcept van Stichting CuliCafé De Ontmoeting is er wederom één met een maatschappelijke insteek. Samen met Vereniging Behoud de Volendammer Botters en zorgorganisatie Stichting Odion nam Grand Café De Botterwerf intrek in de nieuwe scheepswerf aan de Volendammer dijk, eigendom van de gemeente Edam-Volendam. Een heleboel mensen die op deze locatie werken, hebben om uiteenlopende redenen een achterstand op de arbeidsmarkt. Deze job moet als een springplank werken voor de verdere carrière van deze kwetsbare groep.

Voor dit avontuur sloegen Jaap Kwakman & Jan Dulles (van de 3JS) de handen ineen met Niels Veerman, Danny van Noorden en Roberto Oberegger; drie succesvolle ondernemers met een schat aan ervaring in horeca, food en leisure.

Food & Mood
Grand Café De Botterwerf is er voor een breed publiek met uiteenlopende portemonnees en laveert daarom tussen kroeg en restaurant. Stoere mannen komen hier na het werk luisteren naar live muziek, terwijl ze proosten met ‘home brewed’ VD Bier. Toeristen eten hier gezellig friet met jonge kinderen, terwijl ze zien hoe er live oude Volendammer botters worden gerestaureerd. En bezoekers van de jachthaven genieten hier op het terras van een luxe diner, terwijl ze uitkijken op het schilderachtige IJsselmeer.

Een logo waar je dorst van krijgt
Een bijzonder businessplan als deze kent diverse uitdagingen als het gaat om branding en marketing. Gold maakte de valkuilen zichtbaar, adviseerde over de te volgen strategie, hielp in de besluitvorming omtrent de naam en ontwikkelde het nieuwe logo. Hierin vonden we voor meerdere ‘spagaatjes’ de nodige oplossingen.

Bijvoorbeeld voor het logo, dat meerdere doelgroepen moet aanspreken. Op het eerste gezicht lijkt het een stoere tattoo op de arm van een rimpelige visserman. Geschilderd op de deuren van een eeuwenoude botterwerf zou het ook niet hebben misstaan. En je krijgt er dorst van. Je zou het zo op een fles speciaalbier kunnen plakken. Of op een t-shirt dat je koopt na een concert van je favoriete band. Een juiste mix van ‘cool’ en ‘cosy’ dus.

Een uiterst boeiende opdracht voor een bont gezelschap inspirerende opdrachtgevers. Bedankt mannen!

Is de ‘prik’ van uw logo en doet het uw bedrijf te kort? Laten we er eens over sparren tijdens een lunch in De Botterwerf. Wij trakteren! ;-)